Crossfit och Artros

Artros betyder bokstavligen ledinflammation. Även om ledinflammation är ett symptom eller tecken snarare än en specifik diagnos, används termen artros ofta för att hänvisa till någon störning som påverkar lederna. Fogar är platser där två ben möts, till exempel din armbåge eller knä. Det finns olika typer av artros. I vissa sjukdomar där artros förekommer kan andra organ, såsom ögon, hjärta eller hud, också påverkas.

Lyckligtvis tillåter nuvarande behandlingar de flesta människor med artrit att leva aktiva och produktiva liv. Läkare rekommenderar sina patienter att försöka hålla sig aktiva genom träning, vare sig det gäller styrketräning eller motion. Även om du kanske tror att träning förvärrar din ledvärk och stelhet är det inte fallet. Brist på träning kan faktiskt göra dina leder och din artros ännu mer smärtsam och stel. Att hålla muskler och omgivande vävnad stark är nämligen avgörande för att upprätthålla stöd för dina ben. Att inte träna försvagar de stödjande musklerna och innebär mer stress på lederna.

Styrketräning kan vara särskilt fördelaktigt för personer med artrit. När de görs ordentligt som en del av ett större träningsprogram hjälper styrketräning personen i fråga att stödja och skydda lederna samt minska smärta, stelhet och eventuellt svullnad.

CrossFit är en typ av funktionell träning, ständigt varierad, utförd med hög intensitet. CrossFit är ett totalt styrka- och konditioneringsprogram som bygger på att öka de tio fysiska kapaciteter som är mest erkända av specialister inom sportträning med vikter. Under träningen är målet att utveckla muskelstyrka och öka musklernas funktionalitet genom att upprepa rörelser i olika verkliga situationer. CrossFit är perfekt för personer med stela leder eftersom det ökar ledernas rörlighet och stärker musklerna runt dessa leder. Till exempel så kommer knän, vrister och höfter att dra nytta av träningsmetoder som till exempel squats och frivändningar.