Crossfit med bröstimplantat – bra eller dåligt?

Crossfit är en mycket populär träning som utvecklades i USA. Den innehåller intensiv konditions- och styrketräning som fokuserar på att generera fysisk styrka och uthållighet, till skillnad från till exempel Body Buildning som fokuserar på att skulptera kroppen. Då Crossfit är en så uppskattad träningsform är det många som inte ger upp den i första taget, och om man till exempel skaffat bröstimplantat kan det vara svårt att veta hur man ska förhålla sig till sin favoritträning. Därför ska vi i den här artikeln gå igenom om det går att träna Crossfit med implantat!

Standard efter ett kirurgiskt ingrepp

Oavsett om du gjort ett estetiskt ingrepp eller om du opererat ut blindtarmen så finns det en period där du behöver vila. Om du utsätter kroppen för starka lyft för tidigt efter en operation kan styngen spricka och läkningstiden fördubblas. Det spelar alltså ingen roll om du skaffat nya bröstimplantat från Motiva och känner dig redo redan dagen efter – alla läkare rekommenderar åtminstone några veckors paus från fysisk aktivitet som sträcker sig längre än en promenad. Men oavsett kommer du garanterat kunna återvända till Crosfiten så småningom.

En tumregel är att du åtminstone ska vänta en månad med konditionsträning, och kanske tre till fyra månader med styrketräning – men läkningstiden kan vara högst individuell.

Hur är implantaten placerade?

Bröstimplantat placeras antingen under eller över bröstmuskeln, vilket påverkar läkningstiden. Implantat som placeras under bröstmuskeln läker generellt fortare, vilket innebär att du kan återvända till din Crossfit tidigare. Huruvida dina implantat placeras under eller över bröstmuskeln avgör dock främst in läkare, då det handlar om vad som passar din kropp bäst både till det yttre och inre.

Vad kan du göra själv?

Om din läkare har sagt att du kan återvända till ditt Crossfit-gym kan du lita på hen gjort korrekt bedömning. Men oavsett kan det vara bra att till exempel införskaffa en stabil tränings-BH och lyssna på din egna kropp. Om du till exempel vaknar på morgonen och känner dig lite skör runt bröstområdet – stanna hemma.

Som tidigare nämnt kan du börja med olika övningar snabbare än andra efter en bröstförstoring. Efter fyra till sex veckor kan du börja jogga på springband, stå på en träningscykel eller ta en lättare springtur utomhus, exempelvis. Och redan från början är det bra om du tar lite lugnare promenader för att hålla kroppen igång – så det inte blir allt för stor chock när du återvänder till gymmet. Du kan även fråga din läkare om lite lättare stretchövningar, där de till exempelvis kommer rekommendera att du lyfter armarna över huvudet några gånger om dagen för stimulera huden runt bröstkorgen. Om du skulle sluta med fysisk aktivet helt efter operationen finns det risk för att drabbas av blodproppar.