Naturliga rörelser blir en hypad träningsform

Du har säkert hört talas om crossfit – träningsformen som är mer än en trend. Den ger dig riktigt bra träning för hela kroppen, även de små musklerna som du vanligtvis inte tänker på att träna. Crossfit är inspirerat från vardagslivet och de rörelser du utför varje dag, såsom att påta i trädgården, gå upp och ner för trappor, bära tunga kassar och liknande.

Så varifrån kommer alla rörelser som inspirerat crossfit? Jo från det vanliga livet. Du har säkert lagt märke till hur trött du blir när du utför vissa sysslor i vardagen, eller hur?

  • Göra trädgårdsarbete får dig att använda hela kroppen eftersom du böjer dig ner, ställer dig upp, lutar dig fram, använder båda armarna och händerna – och framför allt ryggen. Beroende på vilken slags trädgårdsarbete du gör så tränar du olika delar av kroppen och det bästa är förstås om du utför olika typer av arbete utomhus, kanske under olika dagar. Varför inte få lite inspiration från wexthuset.com vilka växter du kan plantera i vår och sommar och sätt igång med ditt kroppsarbete utöver crossfiten?
  • Använda kroppen i yrket är den bästa träningen, sägs det. Men även det inspirerar till crossfit. Du kanske är byggarbetare och måste släpa virke hela dagarna. Eller bära tunga lass, vira runt rep runt saker och ting. Ett stillasittande yrke är inte bra för vår hälsa och vi är inte skapta för att sitta framför en skärm hela dagen. Så om ditt yrke resulterar i mycket kroppsarbete så är det bra.
  • Ibland måste vi springa och gå snabbt i vardagen. Men vi kanske även är ute i roddbåt om somrarna. Allt det här är träning som också inspirerat till crossfit.

Crossfit är en kompakt mix av kondition och styrka, ryck och stötar baserade på rörelser vi känner igen oss i i vardagslivet. Därför är sporten också mycket allsidig och rolig, den är aldrig monoton.

Om du ännu inte provat på crossfit men funderar på hur det känns – gå bara ut i livet och jobba med kroppen i de vardagliga sysslorna som trädgårdsarbete, att vara sen till bussen, ro ut till en ö om sommaren eller bär tunga matkassar och gå med dem uppför trapporna hemma. På så sätt får du en introduktion. Det går också bra att göra motsatsen – om du tränar crossfit men behöver trappa ner på grund av skada till exempel. Då kan du göra vardagsmotion istället som beskrivet ovan.