Bli snygg av att träna crossfit

Man kan träna av många olika orsaker där de flesta är fullt acceptabla. Att bli snygg är en av dem. Att vilja se bra ut naken, att få en bra strandkropp eller bara att gå ner några kilo är en väldigt vanlig anledning till att träna. En av de tveklöst bästa träningsformerna för att uppnå den typen av mål är crossfit. Nu är inte träning allt, utan du måste kombinera träningen med andra saker. Du måste äta bra för att inte ta bort de positiva effekterna av träningen. Du måste sova bra och ta det lugnt med alkohol och nikotin. Annars är risken stor att du både går upp i vikt och får dålig hy och rynkor. Har du levt ett “dåligt” liv och vill reparera det är det svårt att göra på naturlig väg. Ett alternativ då är att kontakta Akademikliniken för att lösa det på kirurgisk väg.

Varför är crossfit bra

Ett crossfitpass är i sin ursprungliga form uppbyggt på tre grundstenar: uppvärmning, styrketräning och ett avslutande pass högintensiv träning (HIIT). Det är en väldigt effektiv träningsform som bygger både styrka och kondition snabbt. Den avslutande WOD:en (Workout of the day):https://www.expressen.se/mama/blogg/idawarg/2015/09/01/crossfit-workout-2/ är ofta väldigt jobbig men kommer boosta förbränningen under hela dagen. Just högintensiv träning är något det har forskats mycket på på senare år och konsensus börjar mer och mer bli att det är bra för det mesta. Det kan förlänga dit liv med bara några minuters intensiv aktivitet per dag.

Hur brukar en WOD vara upplagd

En Wod är egentligen klassisk cirkelträning. Du kan designa en själv eller leta upp ett pass du vill köra på Crossfits hemsida. För den som är nybörjare kan det vara klokt att leta längre bak i deras arkiv för att hitta en WOD som inte är fullt så komplicerad. Det går i de flesta fall bra att köra en WOD hemma utan någon utrustning. Ska du investera i något så är kettlebells det första du ska köpa. Med en lagom tung sådan kan du göra de flesta övningar som kräver vikter. En pullup-stång är också väldigt bra att ha.

En wod körs antingen på tid, där du ska klämma ut så många repetitioner eller varv som möjligt, eller tvärtom: att du ska göra ett visst antal övningar och sen notera hur lång tid det tog. Ett exempel kan vara 10 minuter AMRAP (as many rounds as possible) av 10 burpees, 15 kettlebellsvingar och 20 situps. Då kör du övningarna efter varandra utan att vila. När du är klar med ett varv börjar du om igen. Sätt en klocka på 10 minuter och notera hur många varv du klarade av. När du sen efter ett par veckor kör samma WOD igen klarar du förhoppningsvis fler.