Brinner du för crossfit och vill starta upp ditt eget gym eller träningsanläggning för att lära ut detta? Kanske har du redan en uppsjö av tankar som du bara väntar på att sätta i verket? I så fall ska du inte tveka att förverkliga dina drömmar. Dock är det viktigt att du är så väl förberedd som möjligt och inte kastar dig in i något. Ju bättre affärsidé och analys av konkurrenter desto enklare är det att positionera sig på marknaden. Du driver ju trots allt ett företag och ett gym på samma gång.
Hur gör jag med finansiering?
Den stora frågan för många är hur man ska ha råd att finansiera allting. De flesta av oss har inte sparkapital nog att starta upp en helt ny verksamhet utan lån. Som tur är finns det bra hjälp vi kan få i dessa lägen. Genom att ta ett företagslån via Fakturino kan du få de pengar du behöver för att kunna köpa utrustning och marknadsföra dig. De erbjuder både lån med och utan borgen beroende på vad du har förutsättningar. Eftersom det handlar om ett helt nytt företag får du räkna med att behöva en borgensman eftersom du inte kan visa upp några resultat eller vinster. Innan du tar ett företagslån måste du ha en klar och tydlig budget så du vet hur mycket pengar som behövs.
Lär känna din målgrupp och positionera dig på marknaden
Konkurrensen gym emellan är idag väldigt hårt och därför är det väldigt viktigt att man känner sin målgrupp. Även om du tänkt etablera dig i en mindre stad är chansen stor att någon annan redan erbjuder crossfit och annan träning. Därför måste du vara tydlig med vad du gör annorlunda och varför en kund ska välja att komma till ditt gym. Det kan till exempel vara att ni erbjuder en speciell form av personlig träning, endast har nya och moderna maskiner eller billigare priser. Normalt så fungerar det inte att rikta sig till den stora massan utan något tydligt mål. Då är det istället större risk att ingen reagerar på din marknadsföring eller annonser. Ta fram en person som representerar din målgrupp och fundera sedan på hur du ska nå ut till denna. Det kommer även spela stor roll för hur du väljer att marknadsföra dig och gymmet när det är dags för öppning.